Reklamační řád
TEMPO, obchodní družstvo, se sídlem Opava, Horní náměstí č.p. 104/1, PSČ 746 38, IČ: 00032417, DIČ: CZ00032417
Článek 1
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
- Tento reklamační řád upravuje vzniklé odpovědnostní vztahy mezi prodávajícím a kupujícím (dále jen odpovědnost za vady).
- Prodávající odevzdá kupujícímu předmět koupě (dále jen "zboží") v ujednaném množství, jakosti a provedení. Nejsou-li jakosta provedení ujednány, plní prodávající v jakosti a provedení vhodných pro účel patrný z kupní smlouvy; jinak pro účel obvyklý.
- Kupující zboží podle možnosti prohlédne co nejdříve po převzetí (při samoobslužném prodeji po zaplacení kupní ceny) a přesvědčí se o jeho vlastnostech a množství.
ČLÁNEK 2
ODPOVĚDNOST PRODÁVAJÍCÍHO
- Prodávající odpovídá kupujícímu, že předmět koupě, na kterou strany uzavřely kupní smlouvu, odpovídá ujednanému množství, jakosti a provedení. V případě, že takovéto ujednání chybí, plní prodávající v jakosti a provedení, který je patrný ze smlouvy, reklamy, prováděné prodejcem, výrobcem také dodavatelem. Obsahuje-li obal zboží údaj o množství, jakosti a provedení odpovídá prodejce za shodu. V ostatních případech odpovídá prodávající, že zboží se hodí pro účel jemu obvyklý, je dodán v odpovídajícím množství, míře, hmotnosti, jakosti a provedení, taktéž, že zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů.
- Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.
ČLÁNEK 3
PRÁVA Z VADNÉHO PLNĚNÍ
- Prodávající se zavazuje poskytnout kupujícímu záruku za vady na zakoupené zboží v délce 24 měsíců (záruční doba), která počíná běžet od okamžiku převzetí zboží.
- Je-li na prodávaném zboží, na jeho obalu, v návodu připojenému ke zboží nebo v reklamě v souladu s jinými právními předpisy uvedena doba, po kterou lze zboží použít, použijí se ustanovení o záruce za jakost - viz ČLÁNEK 6
- Požádá-li o to kupující, potvrdí mu prodávající v písemné formě, v jakém rozsahu a po jakou dobu trvají jeho povinnosti v případě vadného plnění. Prodávající má povinnosti z vadného plnění nejméně v takovém rozsahu, v jakém trvají povinnosti z vadného plnění výrobce. V potvrzení uvede i své jméno, sídlo a identifikující údaj, popřípadě i další údaje potřebné ke zjištění jeho totožnosti. Nebrání-li tomu povaha zboží, lze takové potvrzení nahradit dokladem o zakoupení zboží obsahujícím uvedené údaje.
- Ustanovení článku 3.1se nepoužije:
- a. pokud vada nebyla uplatněna v záruční době, tedy v době 24 měsíců od okamžiku zakoupení či převzetí zboží.
- b. věděl-li kupující před převzetím zboží, že zboží má vadu, anebo pokud kupující vadu sám způsobil, nenáleží kupujícímu právo z vadného plnění.
- c. pokud vada vznikla neodbornou instalací, zacházením nebo obsluhou v rozporu s návodem nebo účelem, pro který se zboží obvykle používá.
- d. pokud vada na zboží vznikla mechanickým poškozením (pádem, nárazem, poškrábáním), nebo zboží bylo používáno v podmínkách, které neodpovídají svými parametry parametrům uvedeným v dokumentaci dodané výrobcem.
- e. záruka se dále nevztahuje na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním, na zboží jakkoliv upravované kupujícím nebo třetí stranou, na zboží poškozené přepětím či elektronickým výbojem či na zboží, u kterého byla poškozena pečeť či plomba.
- f. záruka se nevztahuje na škody vzniklé na zboží v důsledku živelné pohromy či povětrnostních vlivů.
- g. u zboží prodávaného za nižší cenu se záruka nevztahuje na vady, pro které byla nižší cena ujednána, u použitého zboží na vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí kupujícím.
ČLÁNEK 4
ZPŮSOB PROVEDENÍ REKLAMACE
- Pro uplatnění práva z vad je důležité hledisko intenzity, jakou vadnost plnění porušuje kupní smlouvu, v návaznosti na větu prvou rozdělujeme porušení kupní smlouvy na podstatné a nepodstatné.
- Nemá-li zboží vlastnosti stanovené v článku 2.1 tohoto reklamačního řádu, může kupující požadovat i dodání nového zboží bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti zboží, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.
- Právo na dodání nového zboží nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže zboží řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit.
- Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nového zboží bez vad, na výměnu jeho součásti nebo na opravu zboží, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat nové zboží bez vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy kupujícímu působilo značné obtíže.
ČLÁNEK 5
ZÁRUKA ZA JAKOST
- Zárukou za jakost se prodávající zavazuje, že zboží bude po určitou dobu způsobilé k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti. Tyto účinky má i uvedení záruční doby nebo doby použitelnosti zboží na obalu nebo v reklamě. Záruka může být poskytnuta i na jednotlivou součást zboží.
- Určují-li smlouva a prohlášení o záruce různé záruční doby, platí doba z nich nejdelší. Ujednají-li však strany jinou záruční dobu, než jaká je vyznačena na obalu jako doba použitelnosti, má přednost ujednání stran.
- Záruční doba běží od odevzdání zboží kupujícímu.
ČLÁNEK 6
UPLATNĚNÍ PRÁV
- Práva z vady i práva ze záruky za jakost se uplatňují v prodejnách Tempa, obchodního družstva s přihlédnutím na prodávaný sortiment.
- V prodejně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace.
- Prodávající je povinen kupujícímu vydat písemné potvrzení o tom, kdy kupující právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace kupující požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.
- Prodávající je povinen o reklamaci rozhodnout ihned, bez zbytečného odkladu, ve složitějších případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená, podle druhu zboží potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízená nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající s kupujícím nedohodne na delší lhůtě.
- Kupující při reklamaci předloží reklamované zboží a průkazným způsobem doloží jeho zakoupení v prodejnách Tempa, obchodního družstva.
- V případě, že dojde mezi prodávajícím a spotřebitelem ke vzniku spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může spotřebitel podat návrh na mimosoudní řešení sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je:
Česká obchodní inspekce, Ústřední inspektorát - oddělení ADR, Štěpánská 15, 120 00 Praha 2., Email: adr@coi.cz, Web: adr.coi.cz
ČLÁNEK 7
ZÁVĚREČNÉ USTANOVENÍ
- Tento reklamační řád se řídí zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů. Reklamační řád musí být vyvěšen v prodejně na viditelném místě tak, aby jej mohli kupující přečíst.
- Tento reklamační řád se vztahuje na zboží zakoupené ve všech prodejnách prodejní sítě Tempo, obchodní družstvo, provozované prodávajícím.
- Vyřizování reklamací obuvi je upraveno speciálním reklamačním řádem, který bude vyvěšen jen v prodejnách, ve kterých se obuv prodává.
- Tento reklamační řád v této podobě je platný pro kupní smlouvy, pokud nejsou smluvně ujednány pro kupujícího výhodnější záruční podmínky, anebo nejedná-li se o prodej nové věci (např. v případě použitého spotřebního zboží).
- Tento reklamační řád nabývá platnosti a účinnosti dnem 1.9.2020.
JUDr. Jan Sůra
předseda představenstva TEMPO, obchodní družstvo